tisdag, januari 21, 2014

Materialinsamling på fält

Idag åkte jag inte ut i fält klockan 9 på morgonen, för min förare Patrick dök inte upp förrän strax efter 10. Sen skulle vi tanka, och det var helt okej eftersom det låg på mitt bord att betala bensinen. Kände dock att han kunde valt att fylla på luft i däcken en annan gång. Men sen var vi väg. Och oj vad Patrick har förundrats över Sverige idag. Vi pratade om kyrkskatten, monogami, bröllop, korruption, infrastruktur, klimat och så vidare och så vidare.

Solen sken hela dagen, tyvärr. För en amatörfotograf som mig var det därmed hiskeligt svårt att få till bra bilder på mina bönder. Det blev inga tjusiga porträtt med suddig bakgrund som jag hade hoppats på. Nej, idag fick jag nöja mig med att få till bra ljus. Och att ansiktet på kossorna blev med på bild, för de vände gärna rumpan mot mig och sprang iväg. Det var dock lite roligt att se bönderna jaga efter kossorna för att kunna posa med dem. Förlåt att jag säger så, för det var väl inte helt sjysst mot djuren att härja med dem på det dära sättet.

Besökte fyra bondgårdar och en organisation. Fast organisationen hade inget kontor eller så, utan vi var helt enkelt ute på deras demonstrationsfält. Där odlar de butternuts och thorn melons, och det där dit de tar sin medlemsgrupp för att lära dem om agribusiness och value addition. Bönderna gav mig inte riktigt så utförliga svar som jag hade hoppats på, men kan nog få ihop något hyfsat intressant ändå.


1 kommentar:

  1. Du lyckades bra med att ta kort tycker jag. /kram mamma

    SvaraRadera