måndag, november 25, 2013

Le grande final of etapp 1 - Masaai Mara

Jag har delat in tiden i Kenya i tre etapper, och nu när Sebastian sitter på flyget hem till Sverige har jag avslutat den första. Nu är det fyra veckor kvar till jul, då jag åker ut till kusten och Mombasa. Det är etapp två. Sen är det bara den sista etappen kvar. Jobbar i 3-4 veckor efter semestern, och sedan är det dags för hemresa. 

Masaai Mara i helgen var helt fantastiskt. Har sett så många djur, och flera av dem på riktigt nära håll. En gepardmamma och hennes två bebisar kom fram bara en meter från vår buss. Vi såg sammanlagt 20 lejon vid flera olika tillfällen. Fick fantastiska bilder på en giraff-familj som gick på rad i storleksordning - pappa, mamma, barn. Vi kom riktigt nära ett gäng elefanter också, inklusive en supersöt elefantbebis. En av the big five återstår att se, och det är spetsnoshörningen. Utöver viltreservatet fick jag och Sebastian även besöka en masaaiby, vilket var otroligt spännande.

En av medresenärerna påpekade att det är bra om man inte får se allt, för då finns det något att återvända till, ett mission för nästa safariresa. Och det har han rätt i. Jag vill åka hit igen om några år, till Serengeti i Tanzania. Den nationalparken sitter ihop med Masaai Mara, fast på andra sidan landgränsen. Då ska jag få se min noshörning. Tänkte att min mamma vill hänga med då, för jag vet att hon gärna vill kombinera afrikanskt safari med den tanzaniska ön Zanzibar. 

Senare i veckan ska jag berätta mer om masaaibyn och lägga upp lite bilder från reservatet. Men ni kan få en liten sneak peak på en av mina mobilfoton. 


1 kommentar:

  1. Zanzibar ligger högt upp på min önskelista ja! Kul att det var ett bra safari. /mamma

    SvaraRadera