onsdag, september 18, 2013

Min partnerorganisation och praktikplats

Min praktikplats är den interregionala paraplyorganisationen Eastern Africa Farmers Federation (EAFF). Som namnet avslöjar är det ett nätverk för bönder i Östafrika och på Afrikas horn. Medlemmarna i EAFF är nationella jordbruksorganisationer i de olika länderna i regionen. De i sin tur har medlemsorganisationer på regional nivå i landet, och ofta finns det ytterligare ett steg längre ner i trappan: de lokala kooperativen där bönderna själva är medlemmar.


Jag kommer alltså sitta ganska långt ifrån fältet, på EAFF:s huvudkontor i Nairobi. Men jag hoppas verkligen att jag får chansen att åka ut till de lokala kooperativen och träffa bönderna på plats. Det skulle vara väldigt roligt, och enda chansen att få ihop material till den utställning som jag vill göra efteråt: En utställning om att vara bonde i östra Afrika. Det ingår i praktikprogrammet att genomföra informationsarbete mot svensk publik när vi kommit hem från våra praktikplatser.

Kortfattat jobbar EAFF med att lyfta fram de jordbruksrelaterade problem som finns i regionen, och försvara böndernas intressen. EAFF vill förstärka den regionala sammanhållningen och strävar efter att skapa regionala integrationer med byteshandel och god grannsämja. De vill även höja den socio-ekonomiska statusen för bönderna. Jag tycker själv att detta låter väldigt abstrakt, men vet tyvärr inte mer om vad de gör mer konkret. Det kommer jag lära mig när jag är där nere.

Mina arbetsuppgifter fokuserar på kommunikation och IT. Jag vet ännu inte exakt vad jag ska få göra, utan det kommer vi överens om när jag är på plats. Men det kommer handla om att till exempel uppdatera webbplatsen, skapa trycksaker, hantera databaser samt vara med och utveckla ett onlinesystem för byteshandel inom federationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar