tisdag, oktober 29, 2013

Fältresa till Uganda

På söndag åker jag till Uganda för att möta upp en gäng från organisationen South Sudan Agriculture Producer Union (SSAPU). Jag kommer ha sällskap av ekonomiassistenten från EAFF (min organisation). Sydsudanserna ska till Uganda på en så kallad 'learning trip', vilket innebär att de åker ut i fält för att kika på hur bönderna arbetar där. Kooperation handlar ju om samarbete, och det här är ett utmärkt sätt att lära sig av varandra. Mitt uppdrag är att dokumentera den här resan. Jag ska dels intervjua de ugandiska bönderna om vad de sysslar med, men framför allt ska jag prata med de besökande sydsudaneserna för att få reda på vad de lär sig och hur det ska använda det när de kommer hem.

Ser verkligen fram emot den här resan. Blir min första fältresa, och vilken start! Kommer vara i Uganda i sex dagar, söndag till lördag. EAFF står för alla kostnader. I samtalen med bönderna tänker jag passa på att ställa frågor som jag kan använda till utställningen jag ska göra när jag kommer hem. Himla kul att få berättelser från både ugandiska och sydsudanesiska bönder. Om jag har tur kommer jag även få åka till Tanzania vid något tillfälle, men det är en annan historia. I slutet av november ska jag i alla fall följa med på en fältresa i Kenya för att möta potatisbönder samt boskapsbönder. Utöver det kommer jag göra en eller några egna fältbesök i landet.

2 kommentarer:

  1. Du ser ut att ha det alldeles fantastiskt, du ! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är ganska nöjd med min tillvaro ;)

      Radera