söndag, november 03, 2013

Första dagen i Uganda

Uganda är grönt. Det märkte jag redan från flygplansfönstret - att det är grönare än Kenya. Det var det första jag la märke till.Vi landade på Entebbe International Airport, varifrån det är 40 kilometer till huvudstaden Kampala. Luften var fuktig, och varmare än i Nairobi. Det kan vi tacka (nåja) Victoriasjön för. Entebbe ligger precis vid sjökanten. Även i Kampala är luften varm och fuktig, så här trivs Malaria-myggen bra. (Nej, jag fick inte panik när vi satt på en uteservering och väntade i 100 år på vår mat och solen snart skulle gå ner och jag inte hade myggmedel med mig.)

Victoriasjön

Från flygplatsen till Kampala åkte vi förbi mängder av små butiker, där det säljs lite allt möjligt. Väldigt mysigt och vackert. Väl framme vid vårt pampiga (!) hotell märkte jag skillnaden i säkerhet från Nairobi. Säkerhetsvakterna i Kampala bär vapen, och de kollar alla bilar med dess innehåll extremt noggrannt. I Nairobi slänger de ett trött öga in genom bilfönstren och i bagaget - i Kampala kryper de in i bilen, kollar under säten och öppnar alla väskor. De stoppar nästan ner huvudet i väskorna - jag överdriver inte.

Från taxifönstret på väg från flygplatsen

Från taxifönstret på väg från flygplatsen

Den tredje skillnaden är trafiken. Jag och mitt sällskap från EAFF (ekonomiassisten Robert) promenerade från hotellet till en galleria, och det var så lugnt och skönt. Mitt i centrala i Kampala, och vi såg inte en enda bilkö. Det finns inte närheten av lika många bilar här som det gör i Nairobi. Jag har vant mig vid den ständiga närvaron av bilar, och att riskera livet för att ta mig över vägen. Kampala känns trevligare av den anledningen, och du är mer säker när du går runt här.

Det här är mitt hotellrum... fint skare´ va!

Avslutningsvis kan vi sammanfatta dagen med att jag gillar Uganda. Människorna är kanske en smula mindre trevliga än i Nairobi, men överlag så känns det bra. Det är renare här också, om vi ska fortsätta med jämförelserna. Imorgon väntar ett besök på Regional Center of Excellence for Cassava på förmiddagen, och efter lunch ska vi åka till Uganda National Farmers Federation och kika hur de har det där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar