onsdag, januari 08, 2014

Om att göra, kunna eller vilja

Kenyaner har ett annorlunda sätt att kommunicera på, och jag är inte riktigt förtjust i det. De är väldigt raka. På praktiken har jag många gånger blivit tillsagd att göra saker, istället för tillfrågad. Såklart det finns situationer där någon bestämmer och har befogenhet att säga åt dig att göra saker. Men det handlar inte om sådana situationer, och oavsett om det är en order eller inte föredrar jag att bli tilltalad på ett trevligare sätt. Skulle du kunna? gör mig betydligt mer benägen att lyda än Gör det här!

Kevin ringde mig nyss och jag vet inte om det är bara han, men han säger ofta saker så himla bakvänt. Han inledde samtalet med att fråga om jag är upptagen och om jag kan komma till Sarit Centre. Han berättade inte varför och han frågade inte om jag VILLE komma, utan om jag kunde. Givetvis bättre än att säga Kom hit, men på min fritid gör jag inte saker för att jag kan, utan för att jag vill. Och jag säger definitivt inte ja till något när jag inte ens vet vad det handlar om.

Visst är det intressant att hur stor betydelse det har hur man formulerar sig, även om man menar samma sak? Chansen är så mycket större att jag tackar ja när någon frågar vad jag vill istället för vad jag kan. Fast det kanske bara är jag som hakar upp mig på sånt här?

1 kommentar:

  1. Nja jag tror knappast du är ensam om o haka upp dig på sådant bemötande. :p

    SvaraRadera